dijous, 10 d’octubre del 2013

Les nostres TREBALLADORES han arribat!

Avui, dijous dia 10 d'octubre, comença una nova experiència i ens endinsem en el món de les formigues. Som un grup d'estudiants de 3r del Grau d'Educació Primària de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i l'Esport Blanquerna i conviurem amb aquests éssers vius durant un trimestre. El grup està format per l'Andrea, la Carlota, la Laia, la Natàlia i la Carla.

Com ja hem esmentat, el nostre treball es basarà en l'observació de les formigues i mitjançant aquesta observació, aprofitarem per relacionar-ho amb diversos temes de la ciència i de la vida. En aquest bloc anirem explicant l'evolució d'un formiguer que crearem i compartirem allò que anem aprenent. 


Per què les formigues?

Hem escollit la observació d'aquests éssers vius perquè creiem que és un animal molt interessant per poder treballar a l'aula. Ens permet tractar temes molt diversos de la vida d'una forma innovadora i on els alumnes puguin prendre un paper actiu, mitjançant l'observació i l'experimentació. 

Els aspectes de la vida quotidiana que podem relacionar amb aquesta observació són tals com les funcions vitals dels éssers vius, la relació amb la resta de comunitat i amb el medi i valors que són necessaris per compartir l'aula.


Com han arribat les formigues a nosaltres?

Per poder realitzar aquesta observació, hem comprat les formigues i el formiguer de gel a una botiga on-line. Hem escollit aquest tipus de formiguer per poder observar com interactuen entre elles, amb la formiga reina i amb el medi.

Aquests són els materials que utilitzarem per crear el nostre formiguer.
Si feu clic aqui podeu veure com és un formiguer de gel.

A més a més, tenim previst visitar el formiguer del Museu de Ciències, el CosmoCaixa, per acabar d'interioritzar els coneixements que hem après gràcies a l'experimentació a l'aula i per poder observar un formiguer real de terra.





Què en sabem de les formigues?

Per començar, hem realitzat una dinàmica per tenir en compte els coneixements previs dels alumnes. La dinàmica consisteix en fer preguntes que tenen dues respostes i quan l'alumne cregui que la que s'ha dit és correcta, s'ha d'aixecar. Per exemple:

  • De quin tamany són les formigues?
    • Són grans
    • Són petites
  • Com arriben al cau?
    • Van soles
    • Van en grups
  • Quantes potes tenen?
    • 6
    • 8
*Si l'alumne creu que tenen 6 potes per exemple, s'aixecarà i això li permet a la mestra veure quin coneixement tenen els alumnes sobre aquest tema. 

A part d'aquesta dinàmica, els alumnes també poden dir tot allò que saben, justificant les seves respostes i aportant informació nova.

Què en volem saber?

Primerament, ens volem centrar en el bloc de què
necessiten per viure. Per això farem servir el nostre terrari i observarem com s'adapten a aquesta nova forma de vida i com creen el seu cau. 

El què volem saber l'anirem construint al llarg del bloc, partint dels interessos i de les qüestions que ens vagin sorgint. Tot i així, abans de començar amb la nostra observació, tenim alguns dubtes sobre aquest ésser viu que ens interessen i ens creen curiositat. Alguns exemples són els següents: 

  • Les formigues són éssers vius?
  • Què necessiten per viure?
  • Es mengen tot el què troben?
  • Com respiren?
  • On viuen?
  • On guarden els fills, el menjar...?
  • On s'amaga la reina?
  • La reina s'ha de quedar a dins del formiguer per tenir fills?
  • La formiga reina és més gran i té ales?
  • Com sabem si és mascle o femella?
  • Per què viuen a sota terra?
  • Beuen les formigues?
  • Sense aigua es moririen?


Què hem de fer per cuidar bé les fomigues? 

Un cop ha arribat a les nostres mans el formiguer, ens hem informat per la vida de les formigues i ens hem posat a treballar amb l'objectiu de crear un bon estar per elles i, així, aconseguim que interaccionin amb el medi. D'aquesta manera veure un procés, aclarir i aprofundir els dubtes i extreure resultats enriquidors del tema.
Les consignes que hem tingut en compte són les següents:

1. Fer el gel

A partir d'un preparat líquid, sucre, aigua destilada i polvos es crea una barreja que s'ha de fer bullir i deixar-la refredar prou per posar-la al recipient. Un cop sigui tebia s'introdueix dins del terrari on conforme es vagi refredant s'anirà convertint en el gel nutritiu que servirà d'aliment i refugi per les formigues.

2. Plantar les llavors

És un procés molt llarg i vam decidir prescindir de les plantes i centrar-nos en les formigues, ja que les voliem introduir com més aviat millor i començar l'observació.

3. Introduir les formiques

S'ha de treure el cotó que tapona l'entrada i deixar la proveta ràpidament al terrari i tancar-lo. Les formigues es prendran el seu temps per sortir i explorar i quan se sentin segures i còmodes començaràn a fer els túnels. Si veiem que tarden molt pode fer uns foradets d'uns 2 o 3 centímetres per ajudar-les. Nosaltres vam haver de fer un i aquella maneixa nit ja van començar a fer feina.

Les formigues no necessitaràn més menjar ni aigua amb el gel. Si no hem fet crèixer les plantes s'hauria d'obrir la tapa perquè entri oxigen nou i que estiguin més actives.

A les instruccions també comenta que és millor no introduir cap altre insecte dins del ANTQUARIUM i que si una formiga es mor (viuen entre 6 i 8 mesos) les altres s'encarregaran de treure-la dels túnels per seguir treballant i que llavors nosaltres amb l'ajuda del palet l'hauriem de treure.

Fins aquí la nostra entrada d'introducció, poc a poc us anirem mostrant el procés de les nostres petites treballadores a través de les diverses entrades al bloc. 

Esperem que us hagi interessat el tema que hem triat com a observació i experimentació.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada